torstai 21. maaliskuuta 2013

Elämänhallinta

Elämäntilanne- ja voimavarakartoitus


Onko elämässäsi tulossa tai ollut suuria muutoksia? Muun muassa naimisiinmeno, lapsen syntymä, uusi työ, opiskelu, valmistuminen, muutto ja gradun/päättötyön teko vievät tavallista enemmän energiaa. Jos mahdollista, näitä suuria elämänmuutoksia voisi yrittää aikatauluttaa hieman pidemmälle aikavälille. Näin toimimalla annamme itsellemme aikaa toipua ja kerätä voimavaroja. Alla olevasta listasta näet, minkä pistemäärän arvoisia eri elämänmuutokset ovat.


Voit tulostaa sivun ja ympyröidä listasta ne kohdat, jotka olet kokenut viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana. Laske sitten yhteen pisteet.


Aviopuolison tai partnerin kuolema 100
Avioero 73
Asumusero 65
Vankilatuomio 63
Läheisen kuolema 63
Vakava sairaus tai loukkaantuminen 53
Avioliitto 50
Työpaikan menetys 47
Avioero sovittelu 45
Eläkkeelle jääminen 45
Muutos perheenjäsenen terveydentilassa 44
Raskaus 40
Seksuaaliset ongelmat 39
Vauvan syntymä tai uusi perheenjäsen 39
Huomattava taloudellisen tilanteen muuttuminen 37
Läheisen ystävän kuolema 36
Muutos työtehtävissä 35
Lisääntyvä riitojen määrä kotona 35
Iso velka 31
Velan ulosotto 30
Työtehtävien vastuullisuuden pienentyminen tai lisääntyminen 29
Lapsi muuttaa kotoa 29
Ongelmia appivanhempien kanssa 29
Huomattava henkilökohtainen saavutus (esim. gradu) 28
Puoliso aloittaa uuden työn tai lopettaa työnteon 26
Opiskelun aloittaminen tai lopettaminen 26
Asumistilanteen muuttuminen (esim. remontti) 25
Henkilökohtaisten tapojen muuttuminen (tupakoinnin lopetus) 24
Ongelmia työtoverin kanssa 23
Työaikojen tai työolosuhteiden muutos 20
Muuttaminen 20
Koulun vaihtaminen 20
Vapaa-ajan viettotavan muuttaminen 20
Muutos henkisessä ajattelussa (esim.uskoontulo) 19
Muutos sosiaalisessa elämässä 19
Pienen velan ottaminen 17
Nukkumisongelmat 16
Muutos suvun kokoonpanossa juhlatilanteissa (esim. uusi lanko) 15
Muutos ruokailutottumuksissa 15
Lomamatka 13
Joulu 12
Pieni lainrikkomus (esim. sakko) 11




Lähde: Holmes&Rahe: Life Change Scale Stress Test


MINKÄ PISTEMÄÄRÄN SAIT?

Alle 150 pistettä tarkoittaa sitä, että elämäsi on ollut melko tasapainoista viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana ja saatat tuntea olosi voimakkaaksi ja hyväksi. On myös mahdollista, että vaikka pistemääräsi jääalle 150 pisteen, tunnet silti tarvetta pitää itsestäsi huolta. Onkin hyvä idea kiinnittää huomiota asiaan ja pohtia, millä tavoin sinä voit varmistaa hyvän olotilan jatkumisen.


150 pistettä ja yli tarkoittaa sitä, että elämässäsi on viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana ollut paljon muutoksia ja saatat tuntea itsesi väsyneeksi. Tällaisessa tilanteessa on hyvä kiinnittää huomiota itsestänsä huolehtimiseen. Siihen voi kuulua riittävästi lepoa, terveellistä ravintoa ja liikuntaa. Voit tehdä itseäsi piristäviä ja voimavaroja lataavia asioita. Kun itsellesi hyvinvointia tuovat asiat toistuvat säännöllisesti viikko- tai kuukausiaikataulussasi, voit paremmin.


Yli 300 pistettä tarkoittaa sitä, että elämässäsi on viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana ollut todella paljon muutoksia ja mitä luultavimmin isoja sellaisia. Tällaisessa tilanteessa on erittäin tärkeää pohtia omaa elämäntilannettaan. Haluatko kenties ammattiapua jaksamiseen ja ovatko läheisesi tietoisia elämäntilanteestasi? Kun läheisesi ovat tietoisia siitä, että olet käynyt läpi suuria ja voimiavieviä muutoksia, voivat hekin osaltaan auttaa ja antaa tukeaan. Tärkeintä tässä tilanteessa on ryhtyä joihinkin konkreettisiin toimenpiteisiin oman jaksamisen vahvistamiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti