lauantai 14. joulukuuta 2013

Joulua kuusen ja piparien

Tyttöni Vilma ja hänen pikkuserkkunsa piparivalmisteluissa.
Tänään meillä  laitetaan kuusi kuntoon jouluksi. Käytämme tekokuusta. Muutamasta syystä olen päätynyt  tekokuuseen, allergiani, siisteys, säästää luontoa ja on mukavampi kun on noita kissoja, mistä ei koskaan tiedä mitä saavat päähänsä..
Kuusentuoksua saa sitten kotiin  kukka asetelmista, tuoksukynttilöistä tai  eteerisistä öljyistä.

Joulukuusen perinteet alkavat Suomessa n. 1800 - luvulta, josta se on Euroopasta tänne kulkeutunut.
Se kuului enemmänkin säätyläisperheiden Joulunviettoon, ja sitä pidettiin jopa  syntinä.
Toisaalta kuulin  jostain että Joulukuusi on  alunperin Riikasta, sieltä syntyisin oleva idea, mikä on kulkenut sieltä Saksaan ja sittemmin tänne Suomeenkin.

Löysin eilen muutamia kuvia   minun lapsuudestani sekä  omien lasteni joulun valmisteluja pipareiden parissa. Tein muuten aamulla elämäni ensimmäisen piparitaikinan alusta loppuun itse ;)

Olen vahvasti Jouluihminen, ja tässä  olen jo fiilistellyt Joulua useamman kerran. Esim. menin yhtenä iltana kauppaan ja parkkipaikan luona  iski Joulufiilis, vaikkei ollut mitään syytä. Ajattelin että ihanaa kohta on Joulu ja  mietin että mistähän tuo kumpuaa, kun ei vielä  oikeaa joulua vielä missään,  ei lunta, pimeää, ja kylmää ja märkää.. Tuli vaan se lämmin olo sisimpään ja  hyvä olo. :)
Minä  pelkurina, syynä sädetikku, äitini ja serkkuni

Minä olen tuo totinen torvensoittaja lattialla, äitini soittaa toista torvea. Emma mummokin  vihreässä mekossaan mukana.





Roope kuopukseni piparinkoristelu hommissa 3 v.


Tämän vuotinen kuusi sai latvaansa nallen enkelin sijasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti