maanantai 13. tammikuuta 2014

Intiaanien rukouksia

Intiaanien elämäntapa on aina kiehtonut minua. Tietyt perinteet ja tavat sekä tarinat vievät mennessään. Tänään taas tuli uniini intiaaneja, joiden inspiroimana tämäkin päivitys tuli. Saan  näistä rukouksista voimaa arjen eri tilanteisiin ja haasteisiin, toivottavasti auttavat teitäkin lukijat eteenpäin :)

"Oi Suuri Henki,
jonka äänen kuulen tuulessa, ja jonka henkäys antaa elämän kaikelle maailmassa – kuule minua.


Tulen eteesi, yhtenä lapsistasi. Olen pieni ja heikko. Tarvitsen voimaasi ja viisauttasi. Anna minun kulkea kauneudessasi ja anna silmieni kauan ihailla punertuvan aurinkosi laskua.


Tee käsistäni sellaiset, että ne kunnioittavat kaikkea minkä olet luonut, tee korvistani tarkat, että ne kuulevat äänesi. Tee minusta viisas, niin että saan tietooni asiat jotka olet kansalleni antanut, että löydän ne opetukset, jotka olet kätkenyt jokaiseen lehteen ja kiveen.


En tarvitse voimaa ollakseni veljiäni parempi, vaan voidakseni taistella suurinta vihollistani - itseäni - vastaan.


Tee minusta valmis tulemaan luoksesi milloin tahansa, puhtain käsin ja suorin katsein, niin että kun elämäni hiipuu kuin laskeva aurinko, henkeni voi tulla luoksesi ilman häpeää."

- Keltainen Haukka, Sioux-päällikkö


Mustajalan rukous

Anna meidän johtajillemme viisautta ja ymmärrystä.
Suojele sotureitani, tuo heidät
terveinä takaisin.
Anna nuorille iloa ja rakkautta.
Anna vanhuksille terveyttä ja pitkä elämä
niin että he pysyvät kauan
meidän luonamme.
Tee viholliseni voimakkaaksi ja rohkeaksi,
jotta minun ei tarvitse hävetä
jäätyäni tappiolle.
Valaise minua,
niin että minulta riittää rakkautta kaikille.
Anna minun elää jokainen päivä niin
että rukoukseni illalla ei ole turha.

Mustajalka; Sanat kuin jäljet.




Mitä on elämä?

Se on tulikärpäsen tuikahdus yössä.
Se on puhvelin puhahdus talvella.
Se on ruohikossa kiitävä pikku varjo,
joka katoaa auringonnousuun.

Korpinjalka, mustajalka.

2 kommenttia:

  1. Voi että ja tuota! Löysin tämän vasta nyt, mutta kuinka iloinen olenkaan, että löysin! Kyyneleet tuli silmiin kun luin näitä rukouksia... Mikä viisaus, mikä ymmärrys ja rakkaus... Kiitos näistä!
    T: Sanna

    VastaaPoista